Jumaat, 8 Mac 2013

U mobile oh U mobile...

8 Mac 2013 (Jumaat)

Pagi lagi aku sudah merancang untuk pergi ke Times Square sekali lagi, kerana broad bandku tidak boleh dibuka walaupun sudah seminggu aku membayar bil.  Malam tadi aku telah menyuruh anakku membuka komputer dan melihat sama ada boleh buka internet atau tidak.   Anakku memberitahuku internet masih lagi tidak boleh dibuka.  Aku mula membebel kepada anak-anakku, kemungkinan mereka menggunakan broad band  secara kasar atau kerana suka download games yang menggunakan kapasiti yang besar.
 
Aku mengajak suamiku menemaniku  ke Times Square.  Dalam keadaan malas dan terpaksa untuk menemaniku sekali lagi kerana dia berasa bosan untuk menunggu waktu yang agak lama seperti yang kami telah pergi pada minggu lepas. 

Sampai sahaja di sana, aku berasa lega kerana kaunternya agak lengang dan berharap aku dapat menguruskan broad bandku dengan cepat.  Aku ingin mengambil nombor giliran, tetapi pengawal memberitahuku mesin tersebut rosak.  Ia juga memaklumkan hanya urusan pembayaran sahaja yang boleh dibuat. Pengawal itu pula bukannya orang Malaysia kerana apabila berbicara denganku ia tidak berapa fasih dalam bahasa Melayu.  Kadang kala aku terasa pelik, pekerja di U mobile service di Times Square tidak ada seorang pun yang berbangsa Melayu.  Nampak sangat orang Melayu seolah-olah menumpang di negara sendiri. 

Apabila pengawal itu berkata hanya pembayaran bil sahaja boleh dibuat,  dalam fikiranku berkata,  berapa kali lagi aku hendak mengadap U mobile service centre ini.   Bosan bila mendengar berita itu, lantas aku terus menuju ke kaunter, dan memberitahu petugas di situ aku hanya ingin tahu  kenapa dan mengapa  broad band aku tidak boleh beroperasi.   Petugas ini mengambil dan memeriksa broad band aku dan setelah itu ia memaklumkan talian internetku telah ditamatkan.  Hairan bin ajaib pula apabila aku mendengarnya, sedangkan baru seminggu aku membayar bilku itu.  Semasa aku membayar bil aku itu, tidak pula petugas berkenaan memberitahuku talianku  telah tamat perkhidmatan.

Aku bertanya lagi, apa yang perlu aku lakukan untuk menyambung semula talianku itu.   Petugas itu memaklumkan yang aku perlu mendaftar semula seperti mula-mula dahulu dengan mengisi borang pendaftaran.  Dengan tidak berikir lebih lama, aku terus sahaja bersetuju kerana ia memaklumkan tiada  bayaran tambahan  dikenakan kepadaku.  Petugas itu memaklumkan kepadaku dua jam selepas itu bolehlah digunakan. Aku lebih suka menggunakan U mobile kerana ia lebih murah berbanding daripada yang lain, bayaran bulanannya hanya RM68.00 sahaja sebulan.

Tidak sampai satu jam, aku dan suami keluar dari bangunan Times Square. Suamiku bertanya kepadaku sama ada aku sudah makan atau belum.  Aku menggelengkan kepala tanda belum makan lagi.  Kami singgah makan tengah hari di Restoran Mamak berlaukkan   gulai kari kambing kegemaran suamiku.  Selepas itu kami pulang ke pejabat, dan sempat juga suamiku bersembahyang Jumaat di bangunan lama Dewan Bahasa dan Pustaka.  Alhamdulillah...

 

 

Tiada ulasan: