Isnin, 3 Jun 2013

Batuk Selsema

3 Jun 2013 (Isnin)

Sudah lama aku tidak mengemaskini blog Diari Hidupku ini, kerana aku asyik fokus dengan pengisian Pertandingan Blog Antara Ahli Puspanita DBP.   Hari ini aku cuti sakit kerana sakit kepala disebabkan selsema dan batuk-batuk.  Sudah tiga minggu, aku ditimpa penyakit batuk ini.  Punca aku terkena penyakit batuk,   ketika aku sedang minum air kosong di tempatku bertugas.  Tiba-tiba aku tersedak dan aku terus batuk tidak henti-henti sehingga ke malam.  Aku merasakan dadaku agak berat dan aku rasa mengah untuk bernafas seolah-olah macam orang sakit semput.  Memandangkan ada pil lelah anakku, aku mengambil satu biji dan menelannya.  Tidak sampai 10 - 15 minit, aku rasa badanku menggigil.  Esoknya aku masih lagi bekerja, dan batukku masih lagi berdendang-dendang kedengaran di ruang pejabatku.  Memandangkan aku hendak pergi ke Pusrawi, Kajang untuk  mengambil ubat hormon,  aku mengambil keputusan balik awal bagi mengelakkan kesesakan jalan raya.   Aku memaklumkan kepada doktor yang aku batuk dan memberitahunya yang aku rasa menggigil selepas makan ubat lelah anakku.   Doktor itu memberitahuku yang aku tidak semput, kerana itu adalah kesan  ubat lelah anakku itu.  
 
Memandangkan batukku semakin lama semakin teruk dan suaraku juga berubah menjadi semakin garau, sekalii lagi aku  ke klinik yang aku biasa pergi berdekatan di rumahku.  Sudah dua kali, aku pergi ke klinik tersebut, tetapi tidak menunjukkan sebarang perubahan, malahan semakin teruk pula. Memandangkan tidak baik juga, aku pergi kali ketiga dan alhamdulillah ada perubahan, walaupun masih lagi batuk-batuk dan selsema.  Doktor memberikanku ubat batuk bentuk pil pula.  Tiba-tiba aku terfikir sebelum aku dihidapi penyakit batuk-batuk yang teruk ini, cuaca sememangnya amat panas sekali dalam sebulan dua ini.  Walaupun di malam hari, badanku akan berpeluh-peluh dan terpaksa menekan nombor tiga  supaya angin kipas kuat berpusing.
 
Aku berharap akan cepat sembuh, kerana apabila badanku tidak sihat kerja rumah pula banyak yang tidak selesai.  Hendak masak untuk anak-anak pun kena hati-hati agar anakku juga tidak berjangkit dari penyakit batukku. Amin.
 

Pelbagai jenis ubat
 
 
Ubat batuk dalam bentuk pil
 

Tiada ulasan: