Ahad, 12 Januari 2014

Kayu Itu Menawan

Suamiku memang suka betul jika perabot atau apa juga yang diperbuat daripada kayu.  Katanya buatan kayu ini amat seni dan ia diperturunkan dari nenek moyang hinggalah kepada generasi sekarang.  Cuma generasi sekarang lebih suka kepada yang lebih mudah dan ringkas.
Pagi itu kami telah pergi minum di kedai mamak di Jalan Semenyih.  Suamiku suka pergi ke situ kerana di kedai itu ada kari telur ikan tenggiri.  Dengan dua keping roti canai yang masih panas dan dicicah pula dengan kari telur ikan tenggiri sudah cukup untuk mengenyangkan perut hingga ke tengahari.
Selesai sarapan  suamiku mengajakku ke kedai kayu terpakai di kawasan Semenyih.  Kebanyakan kayunya adalah kayu lama dan terpakai.  Tetapi menurut suamiku, kayu yang ada di situ, amat baik kerana kayu tersebut sudah cukup kering dan tahan lama kerana jenis kayunya yang baik.  Harga kayu tersebut sama mahalnya dengan harga kayu baru.
Apabila kami pulang, suamiku ternampak kedai yang menjual dan mempamerkan semua barangan buatan kayu.  Mungkin dengan melihat perabot dan lanskaping di situ, boleh menimbulkan idea baru kata suamiku. Aku juga amat berminat dengan perabot dan hiasan yang diperbuat daripada kayu, tetapi keadaan rumahku yang tidak sesuai selain tidak mampu untuk memilikinya.  Diharap dengan adanya gambar yang dipaparkan ini, kawan-kawan bolehlah mendapat idea dan merancang untuk membuat dirumah sendiri nanti. Insyaalllah...

Kedai yang menjual barangan yang diperbuat daripada kayu
Pintu Gerbangnya pun diperbuat daripada kayu



Apabila kamu memasuki ke dalam kawasan tersebut, kelihatan kolam ikan yang agak besar terletak di sebelah kiri kami. Anak-anakku terus menuju ke sana.  Kelihatan banyak ikan yang terdapat di kolam tersebut dan saiznya pula besar-besar belaka.


Saiz ikan yang besar terdapat dalam kolam ini.

Kura-kura menyambut kedatangan kami


Kepada kawan-kawan yang mempunyai kawasan yang besar dan luas di rumah, bolehlah membuat kolam ikan yang boleh menyejukkan mata memandang.

Pondok untuk berehat yang terletak di sebelah kolam ikan


Meja dan kerusi kayu yang boleh digunakan untuk makan seramai 6 orang.


Mini Bar

Mini Bar

Rumah Kecil yang amat diminati oleh suamiku untuk membuatnya di suatu hari nanti.  Haega rumah tersebut lebih kurang RM19,000.

Jemu duduk di dalam rumah, bolehlah duduk di rumah kecil ini pula...



Burung Kakak Tua berwarna putih yang dibela oleh tuan punya kedai 
Kerusi Untuk Bersantai

Buaian Kayu yang lebih selamat untuk anak-anak kecil  bermain berbanding daripada buaian buatan besi
Meja makan yang amat besar dan selesa untuk digunapakai semasa makan bersama keluarga yang besar
Meja kecil sesuai untuk anak-anak bersantai di luar rumah
Tempat bersantai yang sesuai di buat di kawasan luar rumah yang luas
Semasa kami keluar dari kedai tersebut, kelihatan seorang pekerjanya sedang membuat rumah kecil.  Saiz rumah tersebut lebih besar daripada yang kami lawati  di dalam tadi.  Amat selesa untuk berehat di dalamnya.  Menurut pekerjanya, semua reka bentuk rumah dan perabot di dalam kedai itu adalah ciptaan tuan punya kedai.  

Rumah yang agak besar sedikit yang sedang dibina di kawasan luar kedai tersebut

Tiada ulasan: