Sabtu, 9 Mac 2013

Kain oh kain....

9 Mac 2013 (Sabtu)

Hari ini kedua-dua anakku bersekolah.  Yang sulung ada kelas tambahan kerana dia akan mengambil peperiksaan UPSR tahun ini.  Irfan pula ada kem solat untuk darjah empat.  Aku bangun awal seperti biasa walaupun hari cuti untuk menyediakan keperluan anak-anakku. 
 
Selepas aku menjerang air, aku mengejukkan  anak-anakku supaya bangun dari tidur untuk  mandi  dan bersiapkan diri untuk ke sekolah.  Setelah beberapa kali aku kejutkan, barulah mereka bangun untuk pergi ke bilik air.  Aku memaklumkan kepada mereka agar bersiap lebih awal kerana hendak bersarapan di kedai mamak sahaja.  Tepat jam 7.00 pagi kami pun bertolak ke kedai mamak.  Pagi itu Idzham dan Irfan hanya mengambil roti bakar sahaja.
 
Baju kotor telahpun aku cuci malam tadi dan sempat juga aku sidai di jemuran walaupun jarum jam sudah menunjukkan pukul 12.00 malam. Selepas itu aku memeriksa beg sekolah anakku Idzham. Apabila melihat buku sekolahnya, aku berasa  marah dan terkilan kerana Idzham tidak menyelesaikan kerja sekolahnya iaitu pelajaran Sains dan Matematik. Aku asingkan kedua-dua buku itu dan berharap pagi esok Idzham dapat menyiapkan kerja sekolah sebelum pergi ke sekolah.  Ingin pula rasanya  hendak melipat kain yang telah kering, tapi badanku sudah tidak berdaya untuk membuatnya dan mataku juga tidak terdaya untuk berjaga.  Aku berharap pagi esok aku dapat menyelesaikannya.
 
Setelah menghantar kedua-duanya ke sekolah, aku terus pulang ke rumah dan membasuh kasut sekolah mereka memandangkan hujan turun tidak menentu, takut tidak kering pula kasut sekolah mereka.   Kemudian aku mengemas bilik tidurku dan anak-anakku.  Sarung satte pula sudah berbulan-bulan tidak berbasuh.  Aku ingin membasuhnya kerana hari ini aku ada masa sedikit untuk melakukannya.  Di dalam hati juga ingin pergi ke bank dan membeli keperluan untuk persiapan makan tengah hari.  Tapi kain baju yang telah kering juga perlu juga dilipat..Aduh kain..kain...Akhir sekali aku membuat keputusan untuk pergi ke bank dan kedai kerana aku perlu menyediakan makanan tengah hari sebelum anak-anakku pulang dari sekolah...Sebelum pergi ke bank aku sempat membuka sarung satte untuk membasuhnya.

Sebelah petang pula aku sudah merancang untuk menziarahi ke rumah adikku di Dengkil yang telah kemalangan seminggu yang lepas semasa hendak pergi kerja.     Aku juga berharap   dapat melipat kain di waktu malam nanti...hai! kain..kain...

Tiada ulasan: