Rabu, 20 Mac 2013

Kedai Jahit di Taman Sutera.

17 Mac 2013 (Ahad)

Selepas aku bersarapan bersama-sama anakku, aku ingin mengajak anakku ku Taman Sutera di belakang Taman Cheras Jaya, Balakong untuk menempah baju raya.  Tukang jahit bajuku seorang berbangsa Cina yang masih lagi belum berumah tangga.  Ia menjahit baju di rumahnya sahaja.  Bayaran untuk sepasang baju cuma RM50.00 sahaja.  Jahitannya juga kemas.

Semasa aku sampai di sana, adiknya memberitahu kakakknya baru sahaja keluar untuk membeli mentol di kedai.  Aku toleh ke belakang, dari jauh terlihat seorang perempuan yang memakai payung berjalan kaki. 

"Hmm...terpaksa tunggu ke?" berkata di dalam hatiku.

"Saya mau telefon dia pun tidak boleh, dia tidak bawa telefon" kata adik tukang jahit itu dalam loghat Cinanya".

      "Oh! ye ke?.  Tidak apalah ...saya pergi minum dahulu di kedai mamak depan tu.  Nanti saya datang balik."

      "Ok. ok..."

Lantas aku terus menaiki kereta menuju ke kedai mamak di situ.   Kedai mamak itu terletak di deretan kedai tiga tingkat, di atasnya ada dua tingkat untuk rumah apartment. Di  kedai mamak, aku perhatikan pelanggan di situ kebanyakannya orang pendatang.  Mereka memandang ke arah kami.  Mungkin mereka tahu kami bukan penduduk di  kawasan situ.

Setelah selesai minum, aku menuju ke Kedai Mart 99 untuk membeli kapas muka.  Dalam perjalanan aku menuju ke situ, aku terlihat ada sebuah kedai jahit baju.  Aku terus bertanya kepada seorang perempuan yang sedang bercakap dengan pelanggannya.

     "Adik, berapa upah untuk sepasang baju?'
     "RM45.00 sepasang, Kak"
      "Oh. ye ke...."
   
Aku terdiam sebentar.  Kemudian aku terus berpatah balik menuju ke kereta dan mengambil keputusan untuk membuat bajuku di situ sahaja.  Selepas mengambil kain di kereta, aku terus menuju ke kedai jahit baju itu.

      "Hmmm...cuba dululah di kedai itu.  Sekurang-kurangnya aku sudah dapat berjimat RM5.00.  Jika 3 pasang sudah jimat RM15.00 sepasang.  O.klah tu...Alhamdulillah...".

(Sambungan akan aku buat tentang kedai ini - indah kabar dari rupa)

Tiada ulasan: