Ahad, 16 Jun 2013

Topeng Muka Anonymous

16/6/2013 (Ahad)
 
Pagi ini aku merancang untuk membeli nugget, jejari ketam, frankfurter (jejari daging) dll di pasar Kajang  buat jualan semasa Karnival DBP pada hari Khamis iaitu 20/6/2013 nanti.   Bahagian Pentadbiran Penerbitan akan menjual kekacang dan makanan ringan.  Aku pula akan menambahkan sedikit barangan peribadi untuk memeriahkan suasana seperti menjual nugget, bebola sotong, jejari ketam dan juga Air Batu Malaysia perisa Asam Boi. 
 
Untuk membuat Air Batu Malaysia, aku terpaksa mencari asam boi warna merah dan warna putih untuk direbus bersama dengan sedikit gula kasar.   Ini adakah untuk menyedapkan rasa Air Batu Malaysia perisa Asam Boi kerana ada rasa masin, masam dan manis.
 
Jam 9.00 pagi aku dan anak-anak bertolak dan aku meletakkan kereta betul-betul depan Mydin Kajang.  Pagi itu tidak banyak  lagi kenderaan, maka mudahlah aku mendapat tempat letak kereta di situ.  Kami bersarapan di restoran mamak yang bersebelahan dengan MetroPoint Kajang.  Selepas aku membeli keperluan untuk karnival DBP, anak aku pula merengek untuk membeli ikan keli sebagai ikan peliharaan.  Memandangkan hari itu tiada ikan keli, Irfan meminta pula untuk membeli ikan naga.  Seekor berharga RM4.50.  Irfan membeli dua ekor ikan tersebut.  Aku sempat juga membeli daging lembu dengan harga RM20.00 sekilo.  Teringin pula aku untuk membuat daging masak lemak kuning.
 
Memandangkan pagi itu masih awal, aku pergi ke MetroPoint untuk membeli bunga-bunga kering untuk dibuat hiasan di rumahku.  Apabila kami hendak pulang, sekali lagi Irfan meminta untuk membeli topeng muka.  Aku bersetuju untuk membeli topeng tersebut, dengan syarat Irfan perlulah membayar semula apabila sampai di rumah nanti.  Setelah dibuat rundingan bersama, aku menuju ke tempat jualan topeng tersebut.  Harga yang diletakkan di topeng tersebut RM12.00.  Aku cuba meminta harga dikurangkan, dan dapatlah tepeng itu dengan harga RM10.00.  Irfan memilih topeng berwarna putih.  Kata Irfan topeng tersebut dinamakan Anonymous Mask.  Menurutnya lagi setiap topeng mempunyai karektornya tersendiri.  Warna putih bermaksud kejahatan, warna merah bermaksud kegagahan dll lagi yang aku sendiri pun tidak memahaminya. 
 
 
 
Irfan memakai topeng anonymous
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 


Tiada ulasan: